Fakt, że na przeciętną rodzinę w Polsce coraz częściej przypada więcej niż jedno auto nikogo już nie dziwi, a liczby pokazują, że coraz więcej osób w naszym kraju może sobie pozwolić na zakup samochodu. Kłopot w tym, że każdy, kto nie jest szczęśliwym posiadaczem własnego domu z garażem z pewnością spotkał się z problemem, aby wieczorem pozostawić auto na parkingu przed budynkiem. Oczywiście każde nowoczesne osiedle posiada zazwyczaj własny parking podziemny lub naziemny, jednak najczęściej nie wystarcza miejsc dla wszystkich. Rozwiązaniem problemu mogą być różnego rodzaju systemy parkingowe, które pozwalają zoptymalizować ilość miejsca i zwiększyć ją nawet o 100% w porównaniu do tradycyjnych parkingów.

Automatyczne systemy parkingowe
Jedną z ciekawszych i najnowocześniejszych propozycji na rynku są automatyczne systemy parkingowe Serva, zbudowane w oparciu o automatycznie kierowane pojazdy służące do transportu samochodów, które zastępują kierowcę w procesie parkowania i bliskiego transportu samochodów. Serva pozwala zmagazynować do 100% więcej samochodów niż w przypadku tradycyjnego parkingu. Jest to możliwe dzięki działaniu czujników laserowych, które określają wielkość samochodu, przypisując je do jednej z pięciu kategorii wielkości. Po tym następuje automatyczne zaparkowanie samochodu w miejscu, które w najlepszym stopniu pozwoli wykorzystywać dostępną przestrzeń parkingową. Minimalizując wolne przestrzenie pomiędzy samochodami, system parkingowy tworzy przestrzeń dla dodatkowych pojazdów.
System dedykowany jest nie tylko do nowo powstających obiektów, bo także już istniejący garaż w większości przypadków może zostać przekształcony w rozwiązanie automatyczne w całości lub w połączeniu z tradycyjnymi miejscami postojowymi. Nie jest przy tym konieczny montaż dodatkowych elementów w postaci szyn, stojaków, uchwytów itp. Punkt odbioru samochodu może być usytuowany nawet kilkaset metrów od miejsca, w którym samochody są składowane. System taki może być wykorzystywany w takich miejscach jak tymczasowe miejsce składowania dla przemysłu motoryzacyjnego czy parkingi na lotniskach. Dużą zaletą systemu parkingowego Serva jest uproszczenie procesu parkowania z perspektywy kierowcy. Do obowiązków kierowcy należy jedynie odstawienie samochodu na stanowisko transferowe. Pozostałą częścią procesu parkowania tj. poszukiwanie wolnego miejsca odpowiedniego dla danego samochodu, transport samochodu oraz ostateczne pozycjonowanie samochodu na miejscu postojowym przejmuje od kierowcy system.

 

systemy parkingowe systemy parkingoweSystem SERVA

 

Popularnym rozwiązaniem są też systemy wielopoziomowych parkingów automatycznych, wykorzystujące podłużnie/ poprzecznie ustawione palety sprzężone z obsługującą je windą usytuowaną najczęściej w centralnej lokalizacji (systemy parkingowe typu BORDER PARKER, TRANSVERSE PARKER czy ROOT PARKER) lub CAROUSELPARKER – tzw. karuzelowy system parkingu automatycznego. Występuje on w wersji pionowej i poziomej; w pierwszym przypadku pojazdy parkowane są na 2-6 kondygnacjach w jednym rzędzie, w drugim –ustawione są w 2 lub więcej rzędów na jednej kondygnacji, gdzie poprzez uruchamianie rzędów platform rotacyjnie przywołujemy wybrany pojazd.

 

systemy parkingowe systemy parkingoweBORDER PARKER i TRANSVERSE PARKER

 

Półautomatyczne systemy parkingowe
W ofercie firmy Nowina Konopka znajduje się także bogaty asortyment półautomatycznych systemów parkingowych. Parkline N5102 to zintegrowany system półautomatyczny bez zagłębienia, umożliwiający parkowanie niezależne. Jego działanie polega na kombinacji platform przesuwnych poziomo i platform podnoszonych. W urządzeniu dolny rząd stanowią platformy przesuwne poziomo w ilości liczba segmentów -1. Zestawianie tego typu platform rzędami jeden za drugim pozwala na obsługiwanie z jednej drogi dojazdowej dwóch rzędów tego typu urządzeń, co umożliwia niezależne parkowanie pojazdów. Z kolei system Parkline N5803 to rozwiązanie trzypoziomowe bez zagłębienia, umożliwiające parkowanie niezależne. Najczęściej rozwiązanie to zestawione jest z 2-10 segmentów. Platformy górne poruszają się tylko pionowo, platformy środkowe pionowo i poziomo, natomiast dolne tylko poziome. Aby zwiększyć ilość miejsc parkingowych dostępnych z jednej drogi dojazdowej można też zestawiać systemy Parkline N5102 z platformami przesuwnymi poprzecznie N6301.

 

systemy parkingoweParkline N5102 i N6301

 

Platformy typu Uniparker to zintegrowane systemy półautomatyczne z zagłębieniem, które wykorzystują połączenie technologii platform przesuwnych poprzecznie (górny poziom) i podnoszonych (dolny poziom). Ruch platform poprzecznych możliwy jest dzięki jednemu wolnemu miejscu w rzędzie, do poziomu którego podnosi się wzywana platforma dolna. Dostępne są tu rozwiązania dwu i trzypoziomowe, a także różne kombinacje poszczególnych wariantów (również w wersjach przejezdnych).

Podnośniki samochodowe
W ofercie firmy Nowina Konopka znajduje się także szeroki asortyment podnośników samochodowych. Jednymi z najnowocześniejszych urządzeń są wszechstronne podnośniki nożycowe NKTREX GOLD, służące do podnoszenia samochodu na maksymalną wysokość 4,1m, przy czym kierowca może znajdować się w środku. Na wysokość 3,5 m można podnieść pojazd z wykorzystaniem samochodowego podnośnika nożycowego NKTREX PF. Również tu kierowca może znajdować się w samochodzie w trakcie podnoszenia, a dzięki znajdującemu się na platformie panelowi sterowania możliwa jest obsługa urządzenia bez wysiadania z auta. Wersją ekonomiczną w tym typoszeregu urządzeń jest NKRex PF – wszechstronny samochodowy podnośnik nożycowy (maksymalna wysokość podnoszenia wynosi 3,5m. Ten typ podnośnika posiada maksymalny udźwig 3 tony. Wersja wyposażona jest w jedno ramię przymocowane na stałe do podłoża, co upraszcza konstrukcję i zmniejsza koszty urządzenia.

 

systemy parkingowe systemy parkingowePodnośnik samochodowy NKTREX GOLD

 

Wielopoziomowe parkingi automatyczne
W wielopoziomowych parkingach zewnętrznych sprawdzają się z kolei różnego typu systemy, wśród których do najprostszych należą systemy typu Storeparker N2102 czy N 2202 z poziomymi platformami parkingowymi, które w dowolnej liczbie modułów mogą być zestawiane w rzędzie. W tego typu systemach samochód wjeżdża na opuszczoną platformę i jest windowany do góry, dzięki czemu dolny pojazd może zaparkować pod nim. Górny samochód może wyjechać tylko wtedy, gdy dolne stanowisko jest wolne. Większą elastyczność dają systemy Doubleparker NKPXL, które szczególnie często stosowane są w budownictwie mieszkalnym jednorodzinnym z dachami dwuspadowymi. Dzięki możliwości manewrowania kątem nachylenia platformy górnej urządzenie to z łatwością można dostosować do ograniczeń wysokościowych pomieszczenia lub parkowania pojazdów wyższych.
Ciekawą propozycją są też urządzenia z typoszeregu LIFTPARKER, które z powodzeniem wykorzystywane są przy niskim prześwicie. Najbardziej zaawansowanymi systemami są parkingi wielopoziomowe automatyczne TOWER CUBATOR i TOWER DUPLO. Są to wieżowe systemy modułowe oparte o wielopoziomowy układ naziemny, gdzie centralną pozycję względem umieszczonych po bokach palet parkingowych zajmuje winda. Tego typu parkingi mogą być budowane na planie kwadratu, prostokąta, krzyża lub wieloboku i wbudowane w zewnętrzną strukturę budowlaną bądź stanowić samonośną konstrukcję stalową, np. oszkloną; często wyposażane są w zintegrowaną obrotnicę.

 

systemy parkingowe systemy parkingoweTOWER CUBATOR i TOWER DUPLO

 

Z ofertą firmy można zapoznać się na stronie: www.nowinakonopka.com

 

31-014 Kraków, ul. Sławkowska 12 , woj. małopolskie
tel. 12 421 27 35, 601 289 709,