Lider Budowlany: Proszę przybliżyć historię firmy, ponieważ nie zaczynaliście działalności od produkcji równiarek i dodatkowo MISTA działała na specyficznym rynku zbytu. 

Krzysztof Madziński: Przedsiębiorstwo MISTA sp. z o.o. założone zostało 10 listopada 1991 r., pierwsze transakcje przeprowadziło w lutym w 1992 roku. Początki firmy stały pod znakiem bardzo bliskiej współpracy z rynkami byłych republik ZSRR. Dlatego też pierwszymi udziałowcami firmy byli obywatele Białorusi. 

Lider Budowlany: W tamtych czasach biznes w tych regionach świata nie należał chyba do najłatwiejszych?

Krzysztof Madziński: To prawda. Jednak udziałowcy firmy właśnie w rynkach byłego ZSRR widzieli potencjał. Na początku lat 90-tych, po likwidacji dostaw w ramach RWPG użytkownicy maszyn drogowych importowanych wcześniej z ZSRR praktycznie odcięci zostali od dostaw części zamiennych. Trudno było przestawić się z dnia na dzień na inny park maszynowy, zwłaszcza że ten używany był jeszcze w miarę sprawny a i opanowany przez operatorów i mechaników. Jednocześnie też nie działał już system handlu zagranicznego. Posiadając kontakty i wiedzę o producentach maszyn budowlanych w Rosji, wypełniliśmy istniejącą lukę rynkową zaczynając od części zamiennych do równiarek drogowych, ciągników gąsienicowych, ładowarek i koparko-ładowarek. 

 

rowniarka drogowa MISTAfot. MISTA Sp. z o.o.

 

Lider Budowlany: Jak w latach kolejnych poradziliście sobie z konkurencją w postaci nowych i używanych maszyn zachodnich?

Krzysztof Madziński: Gdy polski odbiorca stał się bardziej wymagający zaczęliśmy stawiać na „uszlachetnianie” rosyjskich maszyn. Po uzyskaniu certyfikatu „B” kontynuując import i dystrybucję maszyn zastępowaliśmy, niektóre stosowane przez producentów podzespoły dostarczanymi przez nas. Wprowadzaliśmy do produktów bardziej niezawodne rozwiązania takie jak silniki czy elementy hydrauliki. Z takiego układu blisko już było do montażu wyrobów całkowicie u siebie w Stalowej Woli i stopniowe niwelowanie importu aby w przededniu wejścia do Unii Europejskiej i w obliczu konieczności sprostania wymogom certyfikatu CE – zgodnie z dyrektywą maszynową, całkowicie przejść na zaopatrzenie z naszej strony granicy.

Lider Budowlany: Od 2002 roku firma MISTA jest jedynym w tym rejonie Europy producentem równiarek drogowych. Dlaczego zdecydowaliście się na taki kierunek rozwoju?

Krzysztof Madziński: W latach 90-tych ugruntowaliśmy swoją pozycję rynkową na tyle poważnie, że mogliśmy czekać aż nasi klienci doczekają się takiego frontu robót, że uzasadnioną stanie się wymiana wysłużonego sprzętu na nowy. I znowu staliśmy się firmą, która wypełniła lukę rynkową. Nasze maszyny dzięki podzespołom renomowanych firm, takim jak: silnik Cumminsa, skrzynia ZahnradFabrik, czy hydraulika Rexrotha, hydraulika przedniego napędu firmy Poclain oraz w modelu równiarki RD 200 most-tandem NAF treścią techniczną i walorami funkcjonalnymi  mogą konkurować z najbardziej uznanymi markami CAT’em, Komatsu czy VOLVO a są przy tym tańsze. Jednocześnie zastosowanie podstawowych komponentów globalnych marek ułatwia nam obsługę serwisową w każdym zakątku świata.

 

maszyna drogowa Huta Stalowa Wolafot. MISTA Sp. z o.o.

 

Lider Budowlany: A czy nie obawiacie się konkurencji tanich marek dalekowschodnich?

Krzysztof Madziński: cenowo z nimi nie wygramy a nawet nie próbujemy się ścigać, podobnie zresztą jak wszyscy poważni producenci, to wybór klienta na co stawia, ważne jest aby otrzymywał rzetelną wiedzę na temat jakości wyrobu, użytych materiałów  i komponentów, obsługi serwisowej a przede wszystkim  żywotności maszyny i żeby ten wybór dokonywał się w wyniku świadomej analizy wszystkich elementów i wtedy jesteśmy spokojni co do decyzji potencjalnego Klienta.

Lider Budowlany: Jak obecnie wygląda oferta równiarek MISTA?

Krzysztof Madziński: W dniu dzisiejszym MISTA jest producentem 5 modeli równiarek drogowych, opartych w swej budowie na wysokiej jakości, nowoczesnych rozwiązaniach technicznych poszczególnych zespołów i układów. Są one flagowym produktem naszej firmy. Najpierw do produkcji wprowadziliśmy model półciężki RD 165, zaraz po nim uruchomiono model średni RD 130 oraz od 2006 roku model ciężki RD 200. W tym samym roku wprowadzono wariant napędu na wszystkie osie – hydrostatyczne rozwiązanie francuskiego Pocklain’a.

Chciałbym również podkreślić fakt, że produkcja prowadzona jest w zakładach w Stalowej Woli, a posiadany park maszynowy pozwala na samodzielną realizację procesu zaczynając od rozkroju blach, poprzez spawalnie, obróbkę mechaniczną detali do montażu i malowania wykonywanego w nowoczesnej, ekologicznej komorze malarskiej. 

Lider Budowlany: Czy firma MISTA prowadzi kompleksowo serwisowanie swoich maszyn?

Krzysztof Madziński: Oczywiście. To stara prawda, że pierwszą maszynę sprzedaje handlowiec a kolejne przede wszystkim serwis i obsługa techniczna. Dlatego mamy kilka mobilnych grup serwisowych wykonujących fachowo przeglądy i świadczących pomoc techniczną. Wiadomo również, że maszyny budowlane to sprzęt gdzie technika poddawana jest najróżniejszym, czasami nietypowym obciążeniom, bywa też że spotyka się z niedostateczną wiedzą operatora mającego czasami złe nawyki, czy nieprzestrzegającego zasad codziennej obsługi. Dlatego staramy się, więc przed przekazaniem sprzętu aby w bezpośrednim kontakcie wzbogacić kwalifikacje operatora o specyficzne i właściwe dla naszej maszyny informacje techniczne. 

 

maszyny drogowe Mista producent rowniarek dla drogownictwafot. MISTA Sp. z o.o.

 

Lider Budowlany: Jesteście członkiem rzeczywistym Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Czy uczestnicząc w obradach tego gremium, bierzecie pod uwagę głosy użytkowników maszyn MISTA w momencie projektowania kolejnych czy wprowadzania w nich nowych rozwiązań technicznych?

Krzysztof Madziński: Niezwykle cenimy sobie pod każdym względem możliwość uczestnictwa w spotkaniach i obradach tego Forum. Daje nam to przede wszystkim możliwość współuczestniczenia w wypracowywanych przez Izbę opiniach i stanowiskach przedstawianych kompetentnym władzom. Z pełną odpowiedzialnością mogę również stwierdzić, że aktualna konstrukcja i zawartość techniczna naszych równiarek jest w znacznej mierze rezultatem eksploatacyjnych uwag naszych odbiorców.

Lider Budowlany: Firmę MISTA można spotkać również na licznych imprezach targowych.

Krzysztof Madziński: Regularnie bierzemy udział w targach branżowych; dla maszyn budowlanych to przede wszystkim majowa „Autostrada-Kielce” podczas których w 2006 roku nasza RD –165C zdobyła Złoty Medal, coraz większego znaczenia nabierają Jesienne Targi w Warszawie „Infrastruktura” połączone z Kongresem Drogowców i tu również w 2006 roku nasza RD165 z przednim napędem została wyróżniona Nagrodą Ministra Transportu. Z imprez zagranicznych staramy zaznaczyć swoją obecność na rynkach dla nas szczególnie ważnych jak Targi w Bukareszcie, na Ukrainie „Kievavtodor” i tradycyjnie bierzemy udział na „REST” w Wilnie. 

 

rowniarka targi autostrada budmasz targi Kielce stoisko MISTAfot. MISTA Sp. z o.o.

 

Lider Budowlany: Dziękuję za rozmowę.

 

Aby skontaktować się z firmą zajrzyj na www.mista.eu