Pianobeton należy do grupy betonów lekkich o bardzo dobrych parametrach technicznych. Do jego produkcji wykorzystuje się cement, wodę, środek pianotwórczy oraz wypełniacze, takie jak: drobny piasek, popioły i lotne pyły. W wyniku wprowadzenia piany do materiału cementowego dochodzi do zamknięcia pęcherzyków powietrza w powstającej masie, przez co tworzy się struktura wielokomórkowa. To od proporcji zastosowanych składników i osiągniętej dzięki temu gęstości objętościowej masy, zależą parametry pianobetonu. W zależności od potrzeb i warunków zastosowania wytwarza się pianobeton o gęstościach od 500 do 1400 kg/m3. Każda gęstość ma inne właściwości, co pozwala na spełnienie różnorodnych wymagań dla konkretnego projektu.

 

Fot. Wajm / Wypełnienie podtorzy na estakadzie kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim

Pianobeton na mosty i drogi jest powszechnie stosowany w krajach Europy Zachodniej: Niemczech, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Chinach. Państwa te co roku inwestują ogromne pieniądze w budowę obiektów drogowo-mostowych, np. autostrad. Zastosowanie pianobetonu umożliwia im budowę obiektów m.in. na trudnych gruntach, jak tereny bagniste (pianobeton stabilizuje grunty o słabej nośności), oszczędzając w ten sposób spore fundusze na stabilizację gruntów. Na polskim rynku również coraz więcej firm oferuje możliwość wytwarzania pianobetonu na nawierzchnie drogowe o różnych parametrach. Jedną z nich jest firma WAJM, która już od lat 90-tych specjalizuje się w kompleksowym wykonawstwie podłoży z pianobetonu.

 

 

Fot. Wajm / Wypełnienie estakady kolejki miejskiej w Vancouver, Kanada 

Pianobeton na podbudowę drogi
Na nowych drogach i chodnikach bardzo często już po roku pojawiają się w nawierzchni różnego rodzaju wysadzenia, zapadliska i koleiny. Dlaczego tak się dzieje? Związane jest to z tradycyjnym sposobem utwardzania gruntu pod asfalt lub beton, który polega na ułożeniu grubej warstwy tłucznia o wysokim ciężarze właściwym (często wynosi on ponad 2000 kg/m3). Położony na taką podbudowę asfalt, który uplastycznia się przy wyższych temperaturach, nie rozkłada równomiernie obciążeń na podbudowę z tłucznia. Następuje więc wyciskanie elementów podbudowy – kamieni i żwiru – w związku z czym asfalt się zapada i tworzą się koleiny. Gdyby podbudowa była wykonana z pianobetonu, takie zjawisko nigdy by nie wystąpiło.
Pianobeton na podbudowę drogi sprawdza się szczególnie w strefach podatnych na osiadanie. Pianobeton umożliwia bezpieczne położenie drogi na terenach, gdzie gleba jest miękka, bez ryzyka zapadnięcia się nawierzchni, gdyż pianobeton jest materiałem dużo lżejszym niż tłuczeń. W dodatku podbudowa drogi z pianobetonu jest sztywna i jednolita. Zastąpienie warstwy kamieni lekkim betonem komórkowym powoduje, iż ciężar całości obiektu (łącznie z nawierzchnią, czyli asfaltem lub betonem) jest równy ciężarowi usuniętej gleby. W ten sposób ryzyko osiadania nawierzchni zostaje zredukowane do minimum.

 

Fot. Wajm / Lotnisko Ławica, podbudowa płyty lotniska

Ponadto pianobeton chroni grunt przed przemarzaniem. Zimą, niejednolicie przenikający drogi mróz, powoduje powstawanie wysadzin mrozowych, które podczas topnienia osłabiają nośność gruntu. Pianobeton skutecznie zapobiega ich powstawaniu.
Trwałość nawierzchni z podbudową z pianobetonu można zaobserwować na przykładzie parkingów i dróg, które firma WAJM wykonała 26 lata temu. Do tej pory są one trwałe, stabilne i wyglądają tak, jakby były wybudowane wczoraj.

 

Fot. Wajm / Parking zbudowany w 1993 roku na Pianobetonie – obecnie ma 26 lat

Pianobeton na mosty
Pianobeton w budownictwie mostowym służy wypełnianiu konstrukcji nośnych, a także skrajnych podpór czy przyczółków mostów i wiaduktów. Dzięki pęcherzykom powietrza zawartym w pianobetonie podczas wytwarzania i zabudowy, masa uzyskuje dużą płynność, przez co dokładnie wypełnia wszelkie przestrzenie i nierówności tworząc monolityczną, ale lekką strukturę. Nacisk na konstrukcję czy grunt zostaje znacznie zredukowany przy jednoczesnym wzroście spójności i wytrzymałości obiektu. Dzięki temu konstrukcja mostu jest lekka, trwała, jednolita i bezpieczna w użytkowaniu. Przy tym produkcja pianobetonu realizowana jest na miejscu budowy, a sam Pianobeton nie wymaga zagęszczania. Dodając do tego wydajność nawet do 25 m3 na godzinę oraz możliwość podawania go na wysokość nawet 30 m, zyskujemy dużą łatwość zabudowy i znaczące oszczędności czasowe.

Powyższe zalety wykorzystywane są także przy innych specjalistycznych pracach w budownictwie drogowo mostowym, jak wypełnienie przestrzeni między portalem a górotworem w tunelach, wypłuczyn i pustek podjezdniowych, a także nieczynnych podziemnych instalacji wodno-sanitarnych (pozostawione bez nadzoru mogłyby spowodować nagłe i niespodziewane zapadnięcia).

 

Fot. Wajm

Pianobeton na drogi i mosty – przygotowanie i aplikacja produktu
W jaki sposób przygotowywany jest pianobeton na drogi i mosty? Pianobeton firmy WAJM jest produkowany bezpośrednio na miejscu budowy. Wylewany jest wężem z agregatu produkcyjnego do miejsca zabudowy. Po zaaplikowaniu szczelnie wypełnia każdą przestrzeń. Agregat ma wydajność od dwóch do nawet 25  m3 na godzinę, co umożliwia wykonanie około 1000 m2 podbudowy o grubości 20 cm dziennie. Sposób przygotowania pianobetonu znacznie skraca czas realizacji budowy, pozwala obniżyć związane z nią koszty oraz – ze względu na sposób aplikacji – eliminuje ryzyko uszkodzeń instalacji, które znajdują się w warstwie podbudowy. Instalacje obudowane pianobetonem wykazują dużą trwałość i szczelność. Pianobeton zapobiega ich uszkodzeniom i ewentualnym skutkom powstania nieszczelności. Przy optymalnych warunkach, tj. temperaturze powietrza powyżej 18°C, po upływie 24 godzin od aplikacji pianobetonu można na nim układać dowolną nawierzchnię, np. asfalt lub beton.

Więcej na temat pianobetonu przeczytasz na stronie: www.pianobeton.pl

62-052 Walerianowo, ul. Bukowa 9B, woj. wielkopolskie
tel. 618 990 115, 602 155 661,