Zastosowanie pianobetonu odpowiada na potrzeby współczesnego budownictwa, gdzie liczą się: koszty, czas oraz ekologia. Tym, co gwarantuje pianobeton jest: stabilizacja podłoża, mocny fundament, szybka zabudowa, a także oszczędność energii. Liczne realizacje z użyciem tego materiału potwierdzają trend pianobetonu do budowy mostów. Jego zastosowanie w różnych projektach mostowych w dużej mierze przewyższa zaletami konwencjonalne rozwiązania. Pianobeton sprawdzi się w standardowych realizacjach, jak też wszędzie tam, gdzie inne technologie zawodzą.

Produkcja pianobetonu. Fot. Wajm

Co to jest pianobeton?
Znany już od 100 lat pianobeton, to innymi słowy beton komórkowy, który wypełniony jest pęcherzykami powietrza. Produkuje się go na budowie i wylewa bezpośrednio na podłożu. Charakteryzuje się niepalnością, mrozoodpornością, izolacyjnością termiczną oraz doskonałą wytrzymałością do zastosowań drogowych. To właśnie wspomniane pęcherzyki powietrza są tutaj kluczowe, bowiem dzięki nim materiał jest nawet kilka razy lżejszy od standardowego betonu. Nietrudno się domyśleć, że to właśnie dlatego rośnie popularność pianobetonu do budowy mostów. Niższa gęstość (od 400 do 1400 kg/m3) to jednocześnie mniejsze obciążenie konstrukcji przy jednoczesnej doskonałej wytrzymałości. Warto wspomnieć także o tym, że beton komórkowy na bazie powietrza jest także bardziej ekologiczny w produkcji.

Pianobeton do budowy mostów – lista realizacji coraz dłuższa
– Zastosowanie pianobetonu w obiektach mostowych z roku na rok rośnie – mówi Łukasz Chady, Prezes Zarządu w firmie Wajm Sp. z o.o., produkującej pianobeton. – Lekki pianobeton pełni zadanie wypełnienia, a jednocześnie odciążenia przypory. Dobrze sprawdza się w różnych sytuacjach przy budowie nowych mostów oraz remontach tych już istniejących.
Gdzie do tej pory zastosowano pianobeton do budowy mostów?
– Lista realizacji na świecie oraz w Polsce znacznie się wydłuża – dodaje nasz rozmówca. – Warto wspomnieć wczesne i zakończone sukcesem realizacje z udziałem pianobetonu z lat 90-tych, np. Kingston Bridge W Londynie oraz Interstate 90 w Dakocie Południowej. W naszym kraju dostarczyliśmy pianobeton m.in. do remontu estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim, wiaduktu w Wolsztynie czy też do budowy mostu nad Wisłą na trasie A1 koło Torunia.

Przykładowe zastosowania pianobetonu w obiektach mostowych
Kingston Bridge (1993-2001) – w trakcie przebudowy polegającej na poszerzeniu i wzmocnieniu mostu Kingston Bridge w południowo-zachodniej części Londynu w Wielkiej Brytanii zastosowano pianobeton o gęstości 600 kg/m3 i wytrzymałości na ściskanie równej 1,0 MPa w niższej części obiektu, a następnie (pod nawierzchnią drogową) – pianobeton o gęstości 1 400 kg/m3 i wytrzymałości 7,0 MPa. Pianobeton użyto m.in. do wypełnienia pustki między prefabrykowanymi elementami łukowymi.
Interstate 90, Waste, Dakota Południowa (1998) – pianobeton do budowy mostu zastosowano także w tym projekcie, gdzie wykonano przebudowę i rozbudowę. Z pianobetonu o gęstości 600 kg/m3 wykonano wypełnienie nad stalową konstrukcją łukową Contech. Łącznie w tej realizacji zastosowano 8000 m3 betonu komórkowego.
Most Woodrow Wilsona, Waszyngton (2002-2003) – istotą przebudowy tego obiektu mostowego i łączących się z nim dróg było zmniejszenie przyszłego osiadania drogi, dlatego zdecydowano się na zastosowanie lekkiego wypełnienia przyczółków i ścian oporowych pianobetonem o gęstości 400 kg/m3 (objętość 7000 m3).
Estakada kolejowa Vancouver, Kanada – w tym projekcie kielichy estakad kolejowych wypełniono pianobetonem o gęstości 1000 kg/m3, co pozwoliło nie tylko odciążyć konstrukcję, ale także stłumić drgania i hałas spowodowany ruchem pociągów.

Zastosowanie pianobetonu w podbudowie linii kolejowej na estakadzie w Vancouver. Fot. Wajm

Wiadukt w Wolsztynie na trasie Poznań-Zielona Góra – pianobeton w budowie mostów znajdziemy także w krajowych realizacjach. Warto wspomnieć m.in. o wiadukcie w Wolsztynie na trasie Poznań-Zielona Góra (ustrój nośny długości 167,8 m, szerokość jezdni 7,0 m, chodniki 2 x 1,5 m). W tej realizacji pianobeton wykorzystano do wypełnienia przyczółku wiaduktu drogowego, którego konstrukcję trzeba było wzmocnić oraz odciążyć, ponieważ uprzednio ulegała ona uszkodzeniom przez osiadającą przyporę wiaduktu. Na podstawie ekspertyzy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wykorzystano w tym projekcie pianobeton, który odpowiednio związał i usztywnił przyczółek.

Wypełnienie przyczółku pianobetonem we wiadukcie w Wolsztynie. Fot. Wajm

Most nad Wisłą na autostradzie A1 koło Torunia – w tym projekcie wykorzystano pianobeton pod jednym z filarów mostu dla uzyskania dobrych parametrów nośności, gdzie zastosowano uprzednio wykonaną płytę z pianobetonu o gęstości 1000 kg/m3.

Estakada kolejowa w Gorzowie Wielkopolskim – pianobeton świetnie sprawdził się przy gruntownym remoncie ponad 150-letniej estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim. Wykorzystano tu pianobeton o gęstości 1300 kg/m3 (ponad 5000 m3) do wypełnienia przestrzeni między nowymi przęsłami żelbetowymi i torowiskiem.

Zastosowanie pianobetonu nad przęsłami ceglano-betonowymi podczas remontu estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim. Fot. Wajm

Już od 499 zł/m3
Szybkość prac, którą zapewnia m.in. zdolność materiału do samopoziomowania, a także możliwość nałożenia kolejnej warstwy pianobetonu już po 24 godzinach (przy temperaturze powyżej 18°C) oznacza ogromne korzyści i oszczędności inwestycyjne. Zaawansowany materiał, jakim jest pianobeton, dostępny jest w firmie Wajm już od 499 zł/m3 netto. Ta cena obejmuje zamówienie, logistykę zaczynu do produkcji pianobetonu, środki pianotwórcze, robociznę, zabudowę pianobetonu i wyrównanie nawierzchni. Przedsiębiorstwo produkuje pianobeton już od 30 lat i stosuje maszyny o wydajności 25-50 m3 na godzinę, a to pozwala na wykonanie nawet 2500 m2 podbudowy o grubości 20 cm dziennie.

– Kompleksowość naszej usługi oraz oszczędności wynikające z zastosowania tego materiału doceniają odbiorcy, którzy zamawiają pianobeton do budowy mostów, jak też do innych projektów budowlanych – mówi Łukasz Chady. – Inwestorzy w obecnych czasach muszą brać pod uwagę nie tylko koszt samego materiału, ale także inne składowe, takie jak: czas trwania prac, przestoje wynikające z cech niektórych komponentów, opóźnień w dostawach od różnych producentów lub punktów handlowych, a wreszcie także z niedoborów pracowników czy też błędów podczas pracy. Pianobeton to materiał, z którym pracuje się szybko i łatwo, a efekty są zadowalające zarówno na poziomie estetycznym, jak i technicznym.

Warto dodać, że pianobeton dostarczany przez firmę Wajm objęty jest nawet 10-letnią gwarancją.

Z pełną ofertą firmy można zapoznać się na stronie: www.pianobeton.pl

62-052 Walerianowo, ul. Bukowa 9B, woj. wielkopolskie
tel. 618 990 115, 602 155 661,