Polacy coraz częściej zwracają uwagę na ekologiczne i oszczędne rozwiązania w zakresie ogrzewania domów. Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Stiebel Eltron ukazują zmieniającą się postawę konsumentów. Aspekt środowiskowy stanowił główną motywację dla ponad połowy użytkowników pomp ciepła w Polsce. Co więcej, dla 30% respondentów przyjazność dla środowiska danego rozwiązania stanowi kluczową zaletę w kontekście wyboru źródła ciepła.

Właściciele domów w całej Polsce dokonują stopniowego zwrotu w kierunku wykorzystywania odnawialnych źródeł energii (OZE) jako zrównoważonego i ekonomicznego rozwiązania w dziedzinie energetyki i ogrzewania. Przeprowadzone w Polsce badanie Stiebel Eltron wykazało, że choć wciąż dominującą jest potrzeba znalezienia opłacalnego ekonomicznie źródła ogrzewania, to dla 52% aktualnych użytkowników pomp ciepła oraz 51% ich potencjalnych nabywców jednym z głównych motywów zakupu takiej instalacji jest chęć zmniejszenia wpływu ogrzewanego obiektu na środowisko. Wyniki te odzwierciedlają rosnące zaangażowanie konsumentów w dostosowywaniu swoich wyborów dotyczących zrównoważonego ogrzewania domu.

fot. Stiebel Eltron

Nasze badania potwierdzają, że ukierunkowanie Polaków na odpowiedzialne korzystanie z zasobów naturalnych przestaje być jedynie teoretycznym pojęciem, a staje się realnym wyborem w codziennym życiu wielu z nas. Kwestia dbałości o środowisko staja się kluczowym kryterium, zarówno w kontekście ogrzewania, jaki szerzej rozumianym sposobie podejmowania decyzji zakupowych przez Polaków – tłumaczy Adam Koniszewski, dyrektor ds. inwestycji Stiebel Eltron, producenta systemów pomp ciepła i wentylacyjnych.

Przykładem są pompy ciepła wykorzystujące naturalne ciepło zawarte w powietrzu lub ziemi, przekształcające je w energię zarówno do ogrzewania, jak i chłodzenia domów. Nieodłączna tego typu systemom efektywność nie tylko zmniejsza zużycie energii, lecz także może skutkować znacznymi oszczędnościami finansowymi, na co coraz bardziej zwracają uwagę konsumenci. Badania przeprowadzone na zlecenie Stiebel Eltron wskazują na wyraźną zbieżność korzyści sfer ekonomicznej i ekologicznej wśród respondentów.

Zmieniające się trendy powodują, że pompy ciepła stają się jednym z preferowanych wyborów. Dostępność różnych rozmiarów i modeli oraz możliwość skorzystania z porady ekspertów pozwala na optymalne dopasowanie systemu grzewczego do powierzchni domu oraz bieżącego zapotrzebowania na ciepło. W rezultacie klienci mają możliwość dostosowania instalacji do indywidualnych potrzeb i wymagań. To oznacza, że nie muszą przepłacać za rozwiązania, które są zbyt rozbudowane lub zaawansowane – dodaje Adam Koniszewski ze Stiebel Eltron.

fot. Stiebel Eltron

Dodatkowo dzięki fotowoltaice, która stają się coraz bardziej powszechna, instalacja pompy grzewczej staje się naturalnym wyborem w procesie modernizacji gospodarstwa domowego. To połączenie obydwu typów technologii nie tylko przyczynia się do ochrony środowiska poprzez wykorzystanie OZE takich jak energia słoneczna, ale także przynosi korzyści finansowe – dodaje Adam Koniszewski.

***
Raport badawczy na temat pomp ciepła.

Jakie Twoim zdaniem są największe zalety płynące z użytkowania pomp ciepła?

• Oszczędność pieniędzy 39%
• Brak uzależnienia od cen węgla/gazu 38%
• Bycie pro-ekologicznym 30%

Motywacje do zakupu pompy ciepła przez osoby, które posiadają pompę ciepła,

• Ze względu na ekonomię – chęć zaoszczędzenia pieniędzy 57%
• Ze względu na ekologię – chęć zadbania o środowisko 52%
• Ze względu na łatwość i bezproblemowość obsługi urządzenia 45%

Badanie zostało zrealizowane w dniach 26.06-03.07.2023 r. przez SW RESEARCH Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.

***

Wyniki badania ukazują także zmieniającą się postawę konsumentów, w której aspekty prawne stają się mniej istotne w kontekście wyboru pomp ciepła. Odbiorcy większą uwagę zwracają na kwestie ekologiczne, m.in. świadomość globalnych wyzwań, które wpływają na ich decyzje zakupowe. Z badania wynika, że 18% obecnych użytkowników pomp ciepła wskazuje „sytuację na świecie” jako główną motywację zakupu, podczas gdy u potencjalnych nabywców ta liczba wzrasta do 30%.

To zachęcający sygnał dla naszej gospodarki, która przesuwa się w kierunku bardziej zrównoważonego modelu energetycznego. Obserwujemy wyraźny trend, w którym kwestie związane z ochroną środowiska nie są już jedynie domeną instytucji regulujących, lecz coraz bardziej stają się istotnymi czynnikami oddolnie wpływającymi na wybory dokonywane przez samych konsumentów – podsumowuje Adam Koniszewski ze Stiebel Eltron.


Data publikacji: 2023-11-24