Wiertnice – jaką kupić, na co zwracać uwagę?
Wiertnicę dobieramy przede wszystkim do średnicy otworu. Jeśli wywiercenia wymagają otwory o różnych zakresach średnic, to należy zaopatrzyć się w silnik, który w swoich zakresach wierceń ma wymagane przez użytkownika zakresy. Większość dostępnych na rynku silników do wiertnic to silniki przynajmniej 2‑biegowe, tj. z różną prędkością obrotową. Dostosowanie prędkości skrawania segmentów jest warunkiem powodzenia całego procesu wiercenia, ponieważ właściwe dopasowanie gwarantuje odpowiedni postęp wiercenia i długą żywotność wiertła.

 

wiertnice i wiertła koronowe diamentowe wiertnice i wiertła koronowe diamentowefot. Adiam

 

Zakresy średnic są przyporządkowane do poszczególnych prędkości obrotowych – duże wiertło koronowe musi obracać się wolno, a małe – szybko. Dla przykładu: jeśli wiertnicą do betonu zbrojonego mamy wykonać otwór o średnicy 60 mm, to należy wykonać go przy prędkości 1000 – 1250 obr/min., co zagwarantuje optymalne warunki pracy. Otwory o dużych średnicach 160 – 200 mm powinny być z kolei wykonywane przy prędkości 300 – 400 obr/min. Producenci wiertnic zazwyczaj produkują silniki o kilku typach przełożeń – są te z górnym, jak i te z niższym zakresem. Przy doborze powinniśmy zwrócić uwagę na wielkość przełożeń do naszych rzeczywistych potrzeb. Zbyt duże przełożenie, czyli zbyt duża prędkość obrotowa doprowadzi do braku należytego postępu wiercenia. Wiertło będzie wcinało się w materiał, a segment – przegrzewał.

 

wiertnice i wiertła koronowe diamentowefot. Adiam

 

Dodatkowo moc silnika wiertnicy dopasowana musi być do materiału, w którym wykonywane będą otwory. Jeśli silnik będzie pracował w miękkim materiale, np. w silikacie, to nie musi posiadać wielkiej mocy. Dla odwiertów w silnie zbrojonym betonie warto zaopatrzyć się w silnik o dużej mocy, np. firmy CARDI, której dystrybutorem jest w Polsce firma Adiam. Co ważne, producent ten zawsze podaje prędkość bez i przy pełnym obciążeniu silnika (np. silnik T1800 102 MS EL pozwala na szybkie wykonanie otworów w miękkich materiałach np. cegle do Ø 162 mm, a w betonie do Ø 102 mm).

Niezwykle ważnym elementem wiertnicy jest również stojak. Umożliwia on umieszczenie silnika z zamontowanym długim wiertłem pod odpowiednim kątem, a tym samym zapewnia jego pewne prowadzenie. Jest to pomocne zwłaszcza wtedy, kiedy pracujemy na twardych materiałach, w których należy wykonać duże otwory. Stojak montuje się do podłoża za pomocą jednej metalowej kotwy i śruby z szerokim gwintem, a następnie stabilizuje czterema śrubami. Dopiero potem zakładamy silnik w specjalnie skonstruowanym uchwycie. Na stojakach większości znanych firm montuje się dodatkowo podziałkę wskazującą, na jaką głębokość zostało wprowadzone wiertło oraz poziomice ułatwiające ustawienie w pionie i poziomie.

Są jednak takie sytuacje, kiedy użycie stojaka jest niepotrzebne i możemy pracować tylko z silnikiem do wiercenia z ręki, np. kiedy mamy wykonać tylko kilka otworów o małej średnicy – do 80 mm. Większość silników przeznaczonych do odwiertów na małych średnicach jest mobilna i może pracować z ręki. Posiada jednak również uchwyt przystosowany do montażu na stojaku (np. silniki CARDI). Dzięki temu do pracy w materiale zbrojonym zakładamy stojak, który zastąpi siłę naszych mięśni. Wiertnica z wiertłem nie jest urządzeniem lekkim i nawet doświadczonemu operatorowi wiercenie z ręki może sprawiać wiele problemów.

 

wiertnice i wiertła koronowe diamentowe wiertnice i wiertła koronowe diamentowefot. Adiam

 

Wiertnicę można wyposażyć ponadto w dodatkowe elementy:
– stopę hydrauliczną, która przytwierdza stojak do podłoża (przede wszystkim do podłoży gładkich, np. wypolerowanego kamienia),
– kołnierze wodne, które służą do odprowadzania wody wraz ze szlamem (gdy prace wykonujemy na mokro) i zabezpieczają otoczenie przed uszkodzeniem i zbędnym zabrudzeniem,
– belki rozporowe do stabilizacji stojaka,
– poziomice i przekładnię posuwu (poziomice ustawiają wiertnicę – jedna w pionie, druga w poziomie, a przekładnia działa na posuw wiertła, co przydaje się zwłaszcza w trakcie wiercenia w silnie zbrojonym betonie).

 

wiertnice i wiertła koronowe diamentowe wiertnice i wiertła koronowe diamentowefot. Adiam

 

Wiertła diamentowe koronowe – w które zainwestować?
Przeznaczeniem wierteł koronowych jest wykonywanie odwiertów rdzeniowych w różnych materiałach budowlanych. Ważne jest, aby pracować na profesjonalnych wiertłach dobranych do obrabianego materiału – w ten sposób zminimalizowane zostaną niepotrzebne straty mocy. Diamentowe wiertła koronowe nadają się do wiercenia na sucho i na mokro w wielu, nawet bardzo twardych materiałach m.in. w betonie, żelbetonie, wapieniu i innych kamieniach naturalnych, a także w asfalcie. W zależności od swojej specyfiki, wiertła diamentowe mogą być wykorzystane do wykonania precyzyjnych nawierceń, a także większych otworów. Ich ostrza tnące znajdują się jedynie na obwodzie wykonywanego otworu. Tego typu wiertła przypominają swoim kształtem tubę – tzw. wiertła rurowe i są w stanie wyciąć otwór o średnicy od 10 do 1200 mm. Standardowa długość wierteł koronowych wynosi 450 mm.

Firma Adiam oferuje wiertła o różnych zakresach dowolnej średnic, długości oraz rodzaju uchwytu, dostosowane do każdego rodzaju ścieralnego materiału. Wiertła koronowe ADX mają zastosowanie w odwiertach w betonie cementowym, żelbecie, gazobetonie, asfalcie. Wykonane są w lucie srebrnym i wyposażone w segmenty daszkowe. Dostępne są w zakresach średnic od 12 do 1500 mm oraz mocowaniu 1 1/4″ lub 1/2″. Inny typ to wiertło koronowe MAGNUM posiadające segmenty diamentowe spawane laserowo. Dzięki temu producent zminimalizował ryzyko wyrwania segmentów przy natrafieniu na zbrojenie lub luźne elementy i zapewnił efektywną pracę nawet podczas wiercenia na sucho. Ponadto segmenty o przekroju daszkowym umożliwiają błyskawiczne rozpoczęcie wiercenia całkowicie nowym wiertłem. Długość robocza wiertła MAGNUM to 450 mm z uchwytem: mufa 1 1/4″.

 

wiertnice i wiertła koronowe diamentowe wiertnice i wiertła koronowe diamentowefot. Adiam

 

Regeneracja wierteł koronowych
Każde wiertło koronowe jest niezwykle trwałe, ale posiada swoją żywotność. Segmenty diamentowe stopniowo ścierają się, co prowadzi do ich uszkodzenia i zużycia. Po stępieniu możemy jednak poddać je ponownej regeneracji, którą również wykonuje firma Adiam. Regeneracja wierteł koronowych polega na dokładnym sprawdzeniu dostarczonej rury wiertła, usunięciu zużytych segmentów lub całego górnego wieńca rury, a następnie wlutowaniu nowych segmentów diamentowych. Wydajność zregenerowanego wiertła jest porównywalna z nowym produktem, a cała usługa wykonywana jest w dniu, w którym serwisanci otrzymają zużyte wiertło od klienta. Firma dostarcza także rury, segmenty, uchwyty, przedłużki, lut srebrny i inne akcesoria.

Więcej na ten temat przeczytasz na stronie: www.adiam.pl

52-116 Wrocław, ul. Centralna 1 , woj. dolnośląskie
tel. 71 333 99 03,